Reisverslag Italië 9-19 augustus 2001

9augustus 2001

Van de regen in de drup

By |09 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

Tanja moet vandaag nog werken, dus pak ik de spullen in. Ik koop nog snel bij een tuincentrum een kleine tuinhaard om "gecontroleerd" fikkie te kunnen steken. Thuis gekomen staat Atos Origin op het antwoordapparaat dat ze Tanja voor een tweede gesprek uit willen nodigen. Ik haal de laatste boodschappen en om half 1 vertrek ik naar Lienden om Tanja op te halen. Onderweg begint het heel hard te regenen, zo hard zelfs dat er auto's stil gaan staan op de snelweg. In Lienden krijg ik een rondleiding door ICE. Tanja heeft de hele morgen opgefokt rondgelopen om alles voor het tweede gesprek te regelen. Om 2 uur vertrekken we richting de Dolomieten. Rond Arnhem krijgen we nogmaals een wolkbreuk over ons heen en die is zo mogelijk nog erger als die van net. We gaan via Duitsland en zetten er flink de sokken in. Via Keulen, Frankfurt, Wurzburg en Neurenberg komen we in de buurt van München terecht. Het regent vrijwel constant en het rijden is vermoeiend. Zo'n vijftig kilometer voorbij München nemen we een motel, omdat de tent opzetten met dit weer niet mogelijk is. We slapen goed.

10augustus 2001

Dolce Italia (want droog…)

By |10 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

Als we wakker worden regent het nog steeds, goed dus dat we niet zijn gaan kamperen. Het ontbijt is redelijk voor een Raststätte. We gaan verder door de gutsende regen en bereiken Oostenrijk. Het is rustig op de weg dus ondanks de regen schieten we aardig op. Via Innsbruck komen we op de Brennerpas. Het is zo bewolkt dat we niet veel zien van de grote Brennerpas. Als we Italië binnen komen houdt het ook op met regenen. We missen de juiste afslag en moeten een flink stuk doorrijden. Een voordeel hiervan is wel dat we nu het gebied wat wel willen bezoeken, moeten doorkruisen zodat we al meteen een aardig beeld krijgen van de Dolomieten. Via allerlei kruipdoor, sluipdoor weggetjes komen we aan in Ortisei. Om het dorpje in te komen moeten we in de file staan, wat op zich al een slecht teken is. Navraag bij het VVV leert dat er in het hele dal geen enkele camping is. Werkelijk onbegrijpelijk, maar echt waar. We gaan verder en vinden op onze kaart ergens een tentje aangegeven en gaan op weg. We gaan via de Sellapas. Die is echt heel indrukwekkend. Het gebergte is zo verschrikkelijk veel anders als de Alpen. De bergwanden zijn van loodrecht, bijna wit, met onder de toppen en glooiende puinkegel. De afdaling is imposant, met mooie bossen, afgewisseld met alpenweides en doorkijkjes op het Val di Fassa. We komen aan bij het dorpje Canazei en zowaar ze hebben er een camping. Door een soort [...]

11augustus 2001

De eerste stappen

By |11 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

Vannacht aardig geslapen, wel een beetje koud maar in de auto ligt nog een extra deken dus die kunnen we vannacht proberen. Als je in je tent ligt en zo'n deken ligt op 3 meter afstand in de auto is dat opeens een hele grote afstand. We gaan douchen en dat is altijd lekker na twee dagen ongedoucht te zijn. Na het douchen lopen we naar het dorp om een ontbijtje te regelen. Als we gegeten hebben pakken we de kabelbaan naar Pecol, een station recht achter de camping. Rondom is er een schitterend uitzicht over de woeste pieken. We besluiten om rustig aan te beginnen om de plattelandsbenen te laten wennen aan deze bergen. Dat kun je wel besluiten maar je kuiten en bovenbenen protesteren er niet minder om. Om ons heen staan de Alpenbloemen in overweldigende hoeveelheden en kleuren te bloeien. De geur van een alpenweide is heerlijk. We stijgen eerst flink, op speciaal verzoek van de kuiten en vervolgens een stevige daling om de bovenbenen niet te discrimineren. We komen uit bij een naar voren springende klif en hebben prachtig uitzicht op de Gran Vernel, één van de hoogste toppen van de Dolomieten. Eenmaal terug in het dorp lopen we door om boodschappen te doen, maar we zijn 1 uur te vroeg. Op de camping heerst ook een serene rust, vanwege de van bovenaf opgelegde siësta. Om 12.00 wordt er een bandje afgespeeld in 4 talen om te melden dat tussen 12.00 en 15.00 geen auto's over [...]

12augustus 2001

Vol gas

By |12 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

Vandaag staat er een langere wandeling op het programma. We vertrekken rond half 10 en wandelen eerst door het dorp. Daar gaat de kerk net uit met allemaal deftig uitgedoste mensen. We nemen een tussendoor weggetje en komen op een van de steilste paden uit mijn loopbaan terecht. De hele wandeling, van 400m tot 2900 meter gaat hij onophoudelijk door. Soms kom je op een vlak stukje en dat is een verademing. Los van deze ellende, is de wandeling prachtig en dat maakt veel goed. Boven op de berg als het eindpunt al in zicht is kruipt er vlak voor ons een slang over het pad. We kunnen hem niet goed genoeg zien om hem te beschrijven maar hij was zeker meer dan 50 cm en volgens mij dus geen regenworm. We zijn intussen bijna bij de Col Rodela aangeland. Boven is een berghut en zo'n simpele kop thee wordt dan al snel een traktatie. Op het terras, op het dak van de hut, kun je alle kant opkijken. Het is overweldigend al die toppen met sneeuw bedekt, afgewisseld met groen weide vol met alle soort bloemen. Genoeg hebbend van al dat gewandel besluiten we de kabelbaan terug te nemen. Die komt wel zo'n 3 kilometer buiten het dorp uit maar we lopen vlak langs de beek en dat is dan ook echt vlak, dus kunnen de kuiten rusten. In het dorp scoren we een ijsje, ansichtkaarten en wat wijn. Op de camping komt dan het moment suprême, de schoen [...]

13augustus 2001

Piz Boé

By |13 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

Een strakke blauwe lucht en de zon die langzaam achter de bergen vandaan kruipt en voorzichtig het dal opwarmt. De Alimentari levert broodjes en ham en om half 10 vertrekken we naar de Passa Pardoi, waar de we verder de kabelbaan naar boven nemen. Het is de top die vanaf de camping te zien is maar evenzogoed is het nog een uur rijden voor we er zijn. De parkeerplaats is afgeladen. Na wat speuren en passen en meten kunnen we de auto ergens op een bergpaadje kwijt. Met de kabelbaan naar boven. Daar is het uitzicht adembenemend. Overal om je heen liggen steile toppen, afgewisseld met bijna horizontale plateaus, soms heeft het iets weg van de Grand Canyon met dat verschil dat het hier bijna spierwit is. Vanaf de Sas Pordoi gaan we op weg naar de Piz Boé de hoogste top van de Stella groep. Boven op de top is een hut en dat is ons doel voor vandaag. Per ongeluk nemen we de verkeerde route en komen aan de noordzijde van de Piz Boé uit. Daarvandaan gaat echter ook een pad omhoog dus gaan we dat pad maar nemen. Het is flink druk op de smalle paadjes en vaak moet je wachten om andere voorbij te laten gaan. Op het slechtste punt, een richel van 75 cm breed en boven een afgrond van enkele tientallen meters. komen we een grote groep tegenliggers tegen. We staan met een man of 10 op een uitstulping van 2 vierkante meter, met [...]

14augustus 2001

Cortina d’Ampezzo

By |14 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

Vandaag staat in het teken van verkennen. We willen verkassen maar omdat de camping hier absoluut overladen is en we op zich een aardig plekje hebben zijn we een beetje huiverig om te verhuizen.Ook omdat we nog niet precies weten waar we heen willen gaan we met de auto op pad om te verkennen. We gaan richting Cortina d'Ampezzo. Het is 59 kilometer rijden maar daar zitten twee passen tussen met bij elkaar meer als honderd haarspeldbochten dus wordt het een tocht van meer dan 3½ uur. In Cortina aangekomen blijkt er genoeg plaats op de campings. We rijden wat rond en besluiten ergens bij een meertje wat te gaan eten, dus volgen we de bordjes. Het gaat via een heel smal weggetje het bos in. Achter ons volgen nog een paar auto's en van boven komen er regelmatig andere terug. Blijkbaar is het meertje nogal in trek. Uiteindelijk komen we ergens op een akelige helling tot stilstand. Voor ons staat een Italiaan te keren op een plek waar ik nog niet eens al wandelend zou keren. Achter me is een Italiaan zo dicht tegen me aan gekropen dat er geen blaadje papier meer tussen de bumpers kan. Ik sta daar met m'n diesel, volgeladen op een helling van zeker 15%. De bestuurder en de dame ernaast zijn uitermate verbolgen over het feit dat ze ruimte moeten maken omdat ik niet zeker ben van het achteruitrijden tijdens het hellinkje trekken. Uiteindelijk kunnen we ontsnappen. We rijden verder en onderaan de [...]

15augustus 2001

Staying alive

By |15 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

Vandaag dus verkassen. We regelen nog even een lekker ontbijtje in het dorp en laten ondertussen de tent en het grondzeil drogen in de ochtendzon. Als eenmaal alles droog is gaan we via de Passa Pordoi op weg naar Cortina. Onderweg hebben we nog een vluchtige ontmoeting met een suïcidale Italiaan. Op een pas, met om de 50 meter een haarspeldbocht, probeert hij vlak voor een haarspeldbocht in te gaan halen, om vervolgens, niet door mij gezien vanwege het bochtenwerk, bijna het ravijn ingereden te worden. In de tweede bocht gaat de gek gewoon weer proberen in te halen en kan ik hem zijn leven alleen redden door midden op de weg te gaan rijden zodat hij er echt niet langs kan. Even verder op een recht stuk komt hij voorbij, scheldend, naar zijn voorhoofd wijzend, een lichaamsdeel waar volgens mij bij hem wel het een en ander aan schort. Eenmaal voor ons rijdt hij te hard de volgende haarspeldbocht in en komt op de verkeerde weghelft en kan slecht door rokende banden van het remmen van een tegenligger aan een botsing ontsnappen. Die wordt niet oud. Zonder kleerscheuren komen we aan in Cortina en zetten in de verzengende hitte de tent op. Het is een leuke camping aan een beekje en ondanks het hoogseizoen doen ze niet echt aan plaatsjesmelken. Een tukkie in de schaduw is dan altijd lekker, na een ritje in de hitte en de inspanning van het tent opzetten. We lopen naar de stad om informatie [...]

16augustus 2001

Verbranden…

By |16 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

Vandaag weer wandelen! De dagelijkse wandeling voor het brood en ander ontbijtartikelen is ieder geval een stuk korter geworden aangezien de camping een winkeltje heeft. Na het ontbijt lopen we naar Cortina en nemen daar de kabelbaan naar Faloria. De kabelbaan brengt ons naar een plateau waar een hut op staat. Vanaf dat plateau hebben we een prachtig uitzicht over het brede dal waar Cortina in ligt. Het begin van de wandeling is makkelijk. Om ons heen liggen de toppen van de Dolomieten. Het blijft toch een bijzonder gebergte; loodrechte hellingen met bijna druipsteenachtige toppen. Onderweg verzamelen we wat rotsplantjes voor onze toekomstige rotstuin. Als ik zeg dat het een relaxte wandeling is worden we meteen afgestraft door een puinhelling waarlangs we naar beneden moeten glibberen. Na zo'n 4½ uur komen we weer aan bij de camping. Onder een zeiltje voor de schaduw doen we een tukkie en verzorgen onze verbrandingen. De banden van de rugzak staan als witte strepen op Tanja's rug. We zijn moe en lui genoeg om met de auto boodschappen te gaan doen en belanden in de heksenketel van Cortina. Over al staan Italianen ruzie te maken om parkeerplaatsen. Als we er uiteindelijk 1 hebben veroverd komen we in het drukke centrum van Cortina terecht waar de Italiaanse inborst zich ook niet verloochend. We doen inkopen voor het eten, kopen souvenirs voor de moeders, wijn voor thuis en wat gezellige potjes met ingelegde dingen, die bij de kassa €15 blijken te kosten, laten we dus maar hopen [...]

17augustus 2001

Een hoogtepunt…

By |17 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

Vandaag is de laatste wandeldag en die gaan we doorbrengen op de Cristallo. We rijden naar de Passo Tres Croci, gehinderd door de file in Cortina. Het weer is wat minder als gisteren, er zijn aardig wat wolken voor de zon. Eerst gaan we met een stoeltjes lift naar de rifugio San Forcia en vandaar met een heel apart liftje naar Forc Stounies. De liftjes zijn een stahokjes waar je met z'n tweeën net in past, samen met de felrode en felgele kleuren lijkt het op een kermisattractie. Toch is de tocht een hoogtepunt... Boven aangekomen zitten we in de wolken. Er gaan een hele steile klim nog hoger naar een top maar dat gaat via een ladder die tegen de berg aan is gemaakt. Tanja wil nog wel maar ik zie het niet zitten. In de hut drinken we koffie. De terugweg levert ook weer mooi weer op. Het begin van het pad is kalm. Lekker relaxed door een stil dal lopen we door de prachtige natuur met overal uitbundig bloeiende planten. Als er opeens ergens een helikopter achter een bergkam vandaan komt schrikt er een gems uit de bosjes te voorschijn en staat op nog geen 10 meter van ons vandaan om vervolgens met grote sprongen aan de ander kant van het pad weg te schieten. Even verder op zit er een soort tunnel in een bergkam. We kruipen er door en komen aan de andere kant uit op een soort plateautje boven het dal. Hier eten we [...]

18augustus 2001

Viva Venezia

By |18 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

De wekker gaat vroeg want vandaag gaan we naar Venetië. Met de auto rijden we naar Ponte nelle Alpi en nemen vanaf daar de trein om parkeer- en fileproblemen voor te zijn. Na zo'n 3½ uur rijdt de trein de lange toegangsbrug naar Venetië op en stappen we uit in het broeierige Venetië. Gelijk als je het station uitkomt zie je waarom Venetië een bijzondere stad is. Een wirwar van bootjes vaart af en aan over het Canal Grande. Watertaxi's, waterbussen, vrachtbootjes en natuurlijk gondels krioelen over het water. De stad is oud en echt Italiaans. Mooi in eerste oogopslag maar om de hoekjes en in stille steegjes is het vies. Veel huizen staan leeg omdat wonen in Venetië veel te duur is voor de gewone man. We wandelen eerst door de steegjes naar de Riaalto, één van de twee bruggen over de het Canal Grande. Daar steken we over en dwalen wat door de steegjes. We pakken een waterbus en laten ons rondvaren over het Canal en stappen uit bij het San Marco plein. We informeren wat een tochtje met een gondel kost maar dat gaat ruim €100 kosten dus dat doen we maar niet. We kijken even naar de Brug der Zuchten, besluiten dat het leuk is maar niet meer dan dat en lopen verder. Het plein is indrukwekkend maar het grappige is dat de San Marco basiliek altijd lijkt alsof ze de schaal van de bouwtekening niet hebben begrepen, hij lijkt namelijk een soort tussenvorm tussen miniatuur [...]

19augustus 2001

Terug

By |19 augustus 2001|Categorieën: 2001 Italië|0 Reacties

Vandaag spullen pakken en naar huis. We pakken de tent nat in maar hij kan over de spullen achterin. De ochtend is heel mistig en door de mist rijden we weg uit Italië. Bij de Brennerpas breekt de zon door en wordt de wereld mooier. We zien Oostenrijk, (op de heen weg regende het zo hard dat je niets zag) en komen zonder problemen in Duitsland. Voorbij Neurenberg komen we akelig in de file en nog wel op een afzette baan van de tegenliggers, die met 150, 180 km per uur voorbij scheuren. Dik een uur staan we muurvast terwijl het verkeer langs ons heen raast. Als we uiteindelijk verder kunnen hebben we twee uur verloren en we hadden al niet zo veel tijd. We scheuren dus aardig door en komen uiteindelijk rond een uur of elf aan in Utrecht. Fidel is blij en kan een nachtje tussen ons in slapen en wij zijn ook weer thuis!

20augustus 2001

Fotoalbum Italië 2001

By |20 augustus 2001|Categorieën: 2001 fotoalbum Italië, 2001 Italië|0 Reacties

Fotoalbum van de vakantie naar Italië Tip: Naar mijn bescheiden mening kun je de foto's en videootjes het beste bekijken door bij de eerste foto op het vergrootglas te klikken. Je krijgt dan een mooi beeldvullende overzicht. Je kunt vervolgens door de foto's heen bladeren met de muis, de pijltjestoetsen of door op de play knop te drukken en achterover te leunen...