2016 Reisverslag Patagonië & Antarctica

2015 Reisverslag expeditie Doggersbank
2017 Reisverslag Zuidelijk Afrika
30maart 2015

Nog 326 nachtjes slapen…..

By |30 maart 2015|0 Reacties

Toegegeven, erg vroeg om nu al af te gaan tellen maar 't is nog minder dan 1 jaar. Reden om er nu al iets over te zeggen is het feit dat Frank aan kwam met een aantal filmpjes over de zogenaamde Drake Shake. De overtocht van Usuaia naar Antartica gaat via de Drake Passage en die staat bekend als het slechte stukje zee op deez' aard: Overigens hebben wij gewoon de Drake Lake besteld.... We zijn druk bezig om uit te zoeken wat we voorafgaand aan de trip gaan doen. Waarschijnlijk wordt het zuidelijk Patagonië maar er moet [...]

5oktober 2015

153 nights and counting

By |05 oktober 2015|0 Reacties

Intussen is er wel het één en ander duidelijk geworden over de vakantie, zoveel zelfs dat er al een soort van vast omlijnt programma is ontstaan. Deze pagina is vooral gemaakt omdat ik het handig vind om het op een rijtje te zetten en dat overal en altijd beschikbaar te hebben hieronder de plannen tot zover. 22 februari: KLM KL791 Amsterdam (09.55) - San Paulo (18.05) 22 februari: KLM KL9321 San Paulo (20.55) - Buenos Aires (23.50) 22 februari: Overnachting in hotel Plaza Central Canning 23 februari: Aerolineas Argentinas AR1870 Buenos Aires (10.00) - El Calafata (13.20) 23 februari: ophalen huurauto vliegveld [...]

5januari 2016

Time flies!

By |05 januari 2016|3s Reacties

Het klinkt altijd goed en nu kan het eindelijk gezegd worden: volgende maand vertrekken we! Betekent wel dat er van alles geregeld moet gaan worden. Zo moeten we uit gaan zoeken hoe zwaar alle bagage weegt die we mee willen nemen. Als ik er aan denk, moet de volgende vakantie toch maar weer naar de tropen zijn: wat zwembroeken, t-shirts en je slippers zijn genoeg voor een week of 2. Nu moeten we droogpakken, dubbele automaatsets, fotocamera's, onderwaterbehuizing, go pro spullen, dikke jassen, truien, reparatiesetjes en met wat geluk is dan nog ruimte over voor een paar sokken... Vanmorgen dacht [...]

27januari 2016

Lijstjes, lijstjes en nog eens lijstjes …….

By |27 januari 2016|1 Reactie

Nog een paar weken en dan vertrekken we eindelijk .... Pffffff ben er wel aan toe hoor, al die voorbereidingen, voorpret, geregel en natuurlijk ... DE LIJSTJES! Actielijstjes, contactlijstjes, bagagelijstjes, lijstjes voor duikspullen, landenlijstjes, reislijstjes etc. En natuurlijk het belangrijkste lijstje van allemaal, je miste hem zeker al ... het "Oh Shit Vergeten lijstje" Nu ik zo zit te typen bedenk ik plotseling dat er nog een lijstje moet komen met bezienswaardigheden, Oh Shit. Gelukkig hebben we nog een paar weken.

31januari 2016

Geplande route

By |31 januari 2016|2s Reacties

Een aantal mensen waren benieuwd naar onze route, vandaar een kaartje met de voorlopige planning en route. Een beetje flauw maar Google wil geen routebeschrijving maken naar de plekken in Antarctica, alsof ze daar geen wegen hebben...

22februari 2016

Fietsvakantie naar Zuid-Polen

By |22 februari 2016|6s Reacties

Afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest om te achterhalen hoe het zit met bagage. Een extra tas en duikbagage lijken soms moeilijker te regelen dan het in de lucht houden van een vloot Boeings. Nee meneer, u kunt gewoon een extra tas bij de KLM aanmelden. Nee, zegt de mevrouw van de KLM, dat kan niet met de tickets die u geboekt heeft. Maar als u mij u boekingsnummer geef, zal ik de vlucht omboeken. Omboeken? WTF...Oh nee, dat kan toch niet. En duikbagage? Die moet wel van tevoren aangemeld worden. En duiklampen? Dat mag alleen in de handbagage. [...]

23februari 2016

Investeren

By |23 februari 2016|6s Reacties

Zo’n verhaaltje over de eerste dagen van de vakantie heeft nogal eens de neiging om te ontaarden in een klaagzang. Niet dat we daar ook maar enig recht op hebben want het is gewoon een investering in de nabije toekomst. Daarnaast kan het ook uitermate vermakelijk zijn. Tijdens de vele uren wachten vermaak ik me dus met kijken. Een kleine bloemlezing. De incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij GOL (op internet te vinden onder URL www.voegol.com....) wordt bemand door een uitermate vriendelijke en behulpzame Braziliaan die ons voorziet van een boardingpass en graag laat horen hoeveel talen hij wel niet machtig is. [...]

24februari 2016

Jetzt kommen die lama’s!

By |24 februari 2016|2s Reacties

Tijdens de vlucht wordt veelvuldig uit het raam gekeken en gefotografeerd, want we zien het landschap al snel veranderen in een uitgestrekt wonderschoon landschap waar geen einde aan lijkt te komen. De landing lijkt ruw te worden gezien het harde werken van de piloot om de kist recht te houden, maar het is een zachte touch down. We zijn er nu echt! De bagage komt heel snel, dat lukt altijd makkelijk op een kleiner vliegveld. De autoverhuurder heeft echter zijn rolluik ernstig dicht zitten en er zit niets anders op dan te wachten tot 14 uur. Maar dan heb je [...]

25februari 2016

The return of the Fellowship

By |25 februari 2016|2s Reacties

Donderdag 25-02, de dag van de terugreis. Niet de reis naar huis natuurlijk, maar terug naar El Calafate. En zo'n zware dag start je natuurlijk met een goed ontbijt, glaasje jus, kopje koffie/thee en een eitje. Vervolgens start de zoektocht naar een benzinestation en dat lijkt makkelijker dan het is, want nergens iets van Shell, Esso of BP te zien natuurlijk. Gelukkig krijgen we van de lokale autoriteiten de aanwijzing, rij het dorp uit en dan na 500 meter links. En ja hoor, daar staat iets dat lijkt op een rij auto's en een soort container. Na even stoeien met [...]

26februari 2016

El Perito Moreno

By |26 februari 2016|0 Reacties

Na twee dagen lekker zelf onze ontbijtjes te hebben geregeld zijn we nu aangewezen op de eetschuur van hotel Kaleshen in el Calafate en dat valt nog niet echt mee. Esther had een cake-achtige met een prachtige blauwschimmel. Voor (banket)bakkers is hier in Argentinië nog een wereld te winnen. De tafels worden niet afgeruimd en het buffet niet aangevuld. Maar goed, het weer is heel erg mooi en ons humeur niet kapot te krijgen. We gaan naar El Perito Moreno, een uitloper van een enorme gletsjer op zo’n 80 kilometer afstand van el Calafate. Wat een prachtig beeld als je [...]

27februari 2016

Shaken not stirred

By |27 februari 2016|1 Reactie

- ‘ Hoeveel chileense peso’s heb jij nu gekregen voor je argentijnse peso’s?’ - ‘ Nee, je moet vermenigvuldigen met een factor 1 gedeeld door 175!’ - ‘ Ik heb ook nog 70 euro, en Frank heeft ook nog, Die kunnen we ook nog wisselen’ We zijn zojuist de Argentijns-Chileense grens gepasseerd en zitten in een blokhut enkele tientallen meters verder aan een excellente hamburger terwijl we de valuta-strategie van de komende dagen doorspreken. Een lastig verhaal: via e-mail contact hebben we begrepen dat we het onderkomen van de eerstkomende drie dagen contant in Amerikaanse dollars moeten voldoen. Betalen met [...]

28februari 2016

Vamoz con banana

By |28 februari 2016|1 Reactie

Tijd om mijn stukje voor de blog te schrijven. Met de oortjes in en Muse op moet dat lukken. De dag begonnen met een goed ontbijt zonder blauwschimmels op de zoetigheden. Heerlijk geslapen in een cabana voor 6 personen waar de paarden voor het raam staan en de ganzen groene kledders achterlaten op de stoep. Vandaag 2 korte wandelingen gedaan in het nationale park Torres del Paine die toch op onverklaarbare wijze best wel lang duurden. Eerst Lago Grey waar we al een voorproefje op Antarctica kregen van blauwe ijsschotsen. Daar ook voor het eerst kennis gemaakt met de Patagonische wind die behoorlijk stevig is. Na [...]

29februari 2016

Verslagen door de berg

By |29 februari 2016|1 Reactie

De wekker gaat om half 8; da’s beter dan een gemiddelde werkdag maar voor een vakantiedag weer rijkelijk vroeg. Ik gooi de gordijnen open en vergeet ter plekke die nare wekker. Voor me strekt zich een grondmistlaag van een meter of 3 dik die boven de rivier ligt als een dikke pluk watten. Boven deze deken een strak blauwe lucht maar de echte eyecatcher ligt in de verte. Het massief van Torres del Paine ligt te glimmen in de morgenzon. Haarscherpe rotspieken die zich bijna horizontaal omhoog naar de blauwe hemel uitstrekken, geflankeerd door maagdelijk witte sneeuwvelden. We ontbijten snel [...]

1maart 2016

The lonely mountain

By |01 maart 2016|0 Reacties

Met pijn in het hart nemen we vandaag afscheid van onze berg. Hij was er altijd bij het opstaan, het eten en als we gingen slapen. we zullen hem missen! Nu op naar de volgende fase van onze reis: Punta Arenas. We hebben gelukkig net genoeg benzine om het enige tankstation in de buurt te halen in Puorto Natales, 60 km verderop. Dit dankzij Paulien, die een mannetje kent die ons voor een zacht prijsje aan de benodigde benzine kan helpen. Dus met een volle tank en een zonnetje op onze bol, vertrekken we naar Punta Arenas. Ons plan is [...]

2maart 2016

En toen…

By |02 maart 2016|1 Reactie

Na een onrustige nacht in Punta Arenas gaan we op weg naar Rio Grande. Iedereen is al rond 4 uur wakker maar officieel begint de dag om 6.30 zodat we om 9 uur de pont kunnen nemen. Gekozen voor de pont in plaats van de weg vanwege de eventuele kans op dolfijnen. De eersten zien we al in de haven wanneer we nog in de wachtrij staan met de auto. Aan dek komt er ook nog een zeeleeuw voorbij, het begin is goed. De volgende 2 uur staan blauwbekken aan dek, wat niets meer opleverde dan een paar koude handen. Maar in de laatste 10 minuten kwam [...]

3maart 2016

Op naar het einde van de wereld

By |03 maart 2016|1 Reactie

Vanmorgen wakker geworden met een prachtig uitzicht over de Atlantische oceaan. De omgeving van Rio Grande is precies wat ik me ervan had voor gesteld, het enige dat totaal anders is, is Rio Grande zelf. De weg ernaartoe is leeg kaal en vlak, niets te beleven behalve de incidenteel in het land geplaatste ja-knikker. Rio Grande zelf is sowieso veel groter dan gedacht en kent een Amerikaanse lay-out: alles in rechte lijnen, veel éénrichtingverkeer. Een niks-aan-de-hand-stad met opvallend veel jeugd. Na wat heen en weer gedoe over de niet goed gereserveerde hotelkamer vinden we allemaal onze plek, Esther, Frank, Cyriel [...]

4maart 2016

Afscheid

By |04 maart 2016|5s Reacties

De antarctische fellowship heeft de reis naar het einde van de wereld voltooid. Van hier af aan kunnen onze trouwe vierwielers 'Duster' en 'EcoSport' ons niet meer verder brengen en ze mogen na hun trouwe dienst weer terug naar de stal. Vandaag staat dus een beetje in het teken van het inleveren van de auto's en de logistiek die daarmee samenhangt; boodschappen doen, ritje naar het nationale park, boeken van een boottocht voor morgen. Het voelt een beetje als afscheid en het einde van een stukje vakantie. Afscheid nemen doe je in stijl, dus onderweg naar het park laten we [...]

5maart 2016

Fotoalbum Patagonië 2016

By |05 maart 2016|18s Reacties

Foto's van de Antarctic Fellowship tot nu toe. (Foto's van het vervolg in Antarctica en Buenos Aires vind je hier) Tip: Naar mijn bescheiden mening kun je de foto's en videootjes het beste bekijken door bij de eerste foto op het vergrootglas te klikken. Je krijgt dan een mooi beeldvullende overzicht. Je kunt vervolgens door de foto's heen bladeren met de muis, de pijltjestoetsen of door op de play knop te drukken en achterover te leunen...

5maart 2016

Weergaloos!

By |05 maart 2016|5s Reacties

Één van de meest geliefde onderwerpen van vakantiegangers hebben we nog niet behandeld, deze is speciaal voor mijn moeder: het weer! Het weer is waarachtig weergaloos. Ergens heeft een expeditielid enorm veel credits bij de weergoden verkregen: waar we in El Chalten nog 1 dag werden weggeblazen door de wind op tochtige hoeken, hebben we daarna: 1. Temperaturen gehad die boven het normaal liggen (20⁰C +) 2. Windstille dagen met in de avonduren soms een ietwat licht aantrekkend briesje 3. Maximaal twee regendruppels overdag met ’s nachts soms wat neerslag, maar dat is slechts een gerucht en niet gebaseerd op [...]

8maart 2016

Come aboard, we’re expecting you!

By |08 maart 2016|1 Reactie

De nacht is knisperend koud. De kachel is uitgebleven en ondanks dat het klappertanden van deze en gene ons bijna uit de slaap houdt, is er niemand die genoeg wakker is of verstand heeft van kachels om er iets aan te doen. Midden in de nacht worden we gewekt door de zwerfhonden van de buurt die een korte protestbijeenkomst bezoeken. Vervolgens steekt opeens de wind op waardoor het lijkt alsof we onze knusse cabana (alles, maar dan ook alles binnen handbereik…) voortijdig moeten missen. Toch eindigt de nacht met evenveel Fellowship leden als we begonnen zijn en zitten we rond [...]

9maart 2016

Het is hier fantastisch!

By |09 maart 2016|4s Reacties

Land, we zijn er! Windstil weer, licht bewolkt en eigenlijk geeneens koud. En het belangrijkste: een geweldig uitzicht, bijna om sprakeloos van te worden. Zal de blog van vandaag dus niet te lang maken. We zijn de dag zingend begonnen omdat Gert-Jan vandaag jarig is. Weet gelijk de hele boot dat hij jarig is. Na de briefing begonnen met het optuigen van de duikset waarbij we werden afgeleid door een bultrug die 5 meter naast de boot omhoog kwam. Vervelend, maar het is niet anders. Eerste duikplaats wordt het wrak van de Governoren. En ja: het water was koud! En [...]

10maart 2016

Een dag vol Kodak momentjes

By |10 maart 2016|1 Reactie

Zo, verjaardag voorbij, slingers opgeruimd, fles wijn van de zaak soldaat gemaakt, het is nu weer tijd voor een serieuze poolexpeditiedag. Op naar Port Charcot. Dit klinkt als een trendy plaatsje aan de Cote d’Azur met een mooie boulevard waar het goed rosétjes drinken is, maar niets is minder waar. IJsbergen en gletsjers omringen de baai waar we via het smalle kanaal van Lemaire zijn gekomen. Deze prachtige plek wordt onder zuidpoolreizigers ook wel de Kodak Gap genoemd. Als je er bent geweest begrijp je direct waarom. We zijn er zelfs een half uurtje eerder voor opgestaan en we hebben [...]

11maart 2016

Over wodka en walvissen

By |11 maart 2016|5s Reacties

De dag begint met de wake up call en een pak sneeuw. Nu hebben we echt te maken met poolweer. De temperatuur is ca. 1⁰C, maar door de wind voelt dat zeker kouder aan. We hijsen ons weer in de gebruikelijke spekkoeklagen: ondergoed, thermo-ondergoed, fleece, dikke jas, winddichte broek en afhankelijk van de configuratie nog een waterdichte broek, om vervolgens af te toppen met een muts en handschoenen. Daaroverheen moet dan nog een life jacket, voor het geval je overboord mocht vallen van de zodiac. Het eerste bezoek van de dag is aan het Vernadsky station van Ukraine. Oorspronkelijk van [...]

12maart 2016

66° zuiderbreedte

By |12 maart 2016|2s Reacties

"Good morning, good morning! ....olar cirk... ..eather very nice... ...deck...slippery. ...kfast twenty minutes!", Klinkt de inmiddels vertrouwde stem van expeditieleider Sebastian over het P.A. systeem van de Plancius. Dit gaan we nog missen, de wake-up calls en aankondigingen van activiteiten. We zijn vanochtend om 6:00 's ochtends de Antarctische poolcirkel overgestoken en bereiken vandaag het meest zuidelijke punt van onze reis. We zijn weer in beschut water terecht gekomen, en na het ontbijt snellen velen zich naar het dek om van het prachtige lichtspel van laagstaande zon en ijsbergen te genieten. Dive Master Kelvin roept via het P.A. systeem met [...]

14maart 2016

Vijftig tinten wit

By |14 maart 2016|5s Reacties

Buiten op het dek is het koud. De wind snijdt door mijn fleece en de sneeuw reikt tot over de rand van mijn schoenen zodat het koude natte spul langzaam mijn sokken doordrenkt en mijn voeten in ijsklompen veranderd. De ochtendmist ligt dik over het landschap en pas als je heel goed kijkt zie je de bijna spookachtige bergen die om mij heen uit de mist opdoemen. Ik schrik op uit mijn ochtendmijmering door de aankondiging van het ontbijt. Als we ons na het ontbijt klaar maken voor een wandeling wordt er altijd een heel circus in gang gezet. Eerst [...]